יום רביעי, 23 במאי 2012

פרופסור משה קוטלר - תמונת מצב


פרופסור קוטלר, פסיכיאטר, קורא תיגר על מדיניות הממשלה המפעילה תחנות בריאות נפש מטעמה, שלטענתו לא מתפקדות בעליל. התנהלות במישור זה אינה מספקת לטעמו, והוא מעודד את קידום רפורמת בריאות הנפש, שמטרתה העברת הסמכות לטיפולים בריאות הנפש מידי הממשלה לקופות החולים. להבנתו, יש לבחור ברצוי, במקום במצוי.


על המצוי
נכון להיום מצבן של התחנות הציבוריות לבריאות הנפש אינו מזהיר וזאת בלשון המעטה. התורים ארוכים במידה בלתי נתפסת, ומטופלים רבים מוותרים על קבלת טיפול כלל, במיוחד כשמדובר בפריפריות, שלא בכולן מצויות תחנות בריאות נפש. אחרים פונים לטיפול פרטי ומשלמים אותו מכיסם. כל זאת בשל אוזלת ידן של המרפאות הציבוריות לעמוד במספר הפניות הגבוה, ולספק כוח אדם מספיק שיוכל לצמצם ולקצר את התורים הארוכים וזמני ההמתנה. כיום, זמן ההמתנה לקבלת טיפול נפשי בתחנות אלו, מתקרב לשנה תמימה. פרופסור קוטלר, המכהן כיושב ראש המועצה הלאומית לבריאות הנפש בישראל, מוצא מצב זה בלתי נתפס, ומתריע על התדרדרות הולכת וגוברת בענף בריאות הנפש, אם לא תינקטנה פעולות, ומיד.

על הרצוי
הפעולות המדוברות הן ריכוז הטיפול הנפשי על כל רבדיו, תחת סמכות אחת שהן קופות החולים. לצורך כך נדרש מן המדינה להעביר סך של כארבע מאות מליון שקלים לקופות החולים, שיאפשרו להן להיערך לקבלת מטופלים בצורה מסודרת ועם תורים מהירים וקצרים. ההיערכות צריכה להיות מבחינת כוח אדם, והן בהרחבת ההתמחויות בענף הפסיכיאטריה. מהצד השני, יזכו מטופלים לתורים במועד, בני נוער לא יוותרו על קבלת סיוע נפשי, ולא יהיה צורך לוותר על הטיפולים, או לממן אותם עצמאית, מול גורמים פרטיים, עליהם אין כל פיקוח.

יש עם מי לדבר
הזעקה העולה מפיו של פרופסור קוטלר, כמו גם מעמיתים רבים שלו, נובעת מהנתונים המדאיגים העולים ממשרד הבריאות. לפי נתונים אלו, מטופלים רבים הזקוקים לטיפול מיידי וממושך, וסובלים ממצבי דכאון, חרדה ועוד לא פונים כלל לטיפול כלשהוא. בעוד שאחוז המטופלים במערכות בריאות הנפש בעולם עולה, בישראל הוא רק הולך ויורד, ואין הדבר מעיד על מצבם הנפשי המזהיר של מדינת ישראל, אלא בשל חוסר יכולת לקבל טיפול. פרופ' משה קוטלר מצביע על ליקויים של התנהלות במישור בריאות הנפש, ועל התדרדרות הענף.
דעתו של פרופסור קוטלר, פסיכיאטר, נחשבת ביותר. בנוסף להיותו יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש מאז שנת 2003, עוסק פרופסור קוטלר כפרופסור וכמשנה לדיקן בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. בעברו ניהל פרופסור קוטלר את המרכז לבריאות הנפש בבאר שבע, את המחלקה לבריאות הנפש של צה"ל ואת המחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים בית ישראל, בניו ג'רזי, ארה"ב. תמיכתו של פרופ' משה קוטלר ברפורמת בריאות הנפש החדשה, נובעת מהבנת התמונה כולה, והצורך המיידי לספק טיפול נפשי הולם לאלו הזקוקים לכך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה