יום רביעי, 18 ביולי 2012

מדוע חשובה רפורמת בריאות הנפש לפרופסור קוטלר


מדוע חשובה רפורמת בריאות הנפש לפרופסור קוטלר
במכתב שנשלח לא מכבר אל שר האוצר שטייניץ ואל סגן שר הבריאות ליצמן, מעלה פרופסור קוטלר ועמיתיו, דאגה לגורלם של שירותי בריאות הנפש. במכתב זה עולה הבקשה להכריע בדבר גורלם של תושבי ישראל, הזכאים לקבל שירותים אלו במסגרת סל הבריאות הבסיסי של קופות החולים, יתוקצבו בהתאם, ואף יורחבו במידה שתוכל לתת מענה לכל אלו הנזקק לשירותי בריאות הנפש. יהיו תשובות?

התנהלות במישור מקצועי וציבורי
במכתב, עליו חתומים פרופ' קוטלר ורבים אחרים, מתואר מצבה העגום של מערכת בריאות הנפש בישראל, המתקיימת כיום כשירותים נפרדים ועצמאיים, באמצעות מרפאות לבריאות הנפש המנוהלות על ידי הממשלה והינן ציבוריות. התיאור הנוקב מתאר מצב של הזנחה ודלות באמצעים, וחוסר יכולת להתחשב ברווחת הפרט הזקוק, ואף משווע לקבלת טיפול נפשי הולם. קוטלר, החתום כיו"ר העמותה הלאומית לבריאות הנפש, יחד עם נציגי גופים אחרים, פנו בפנייה נרגשת במכתבם לעשות את כל הדרוש, כדי לגשר על כל המחלוקות בנוגע לתקציב רפורמת בריאות הנפש, ולאפשר לרפורמה לצאת לדרך.
עקרונות רפורמת בריאות הנפש כוללים העברת הסמכות לטפל בתחום בריאות הנפש לידי קופות החולים, בשילוב שלא ניתן כבר להמנע ממנו, בין שירותי הבריאות הכלליים לבין בריאות הנפש. לטענת הפונים לשר שטייניץ, רק הבטחה לתקציב הולם, שמירה על רשת מרפאות בריאות הנפש שכבר קיימות, ושמירה על כל המוסדות והמנגנונים המכשירים מטפלות ומטפלים היא הדרך היחידה לבצע שינוי ממצב של הזנחה מתמשכת ממנה סובלת מערכת בריאות הנפש, וכן מימוש ההבטחה הקיימת ביסוד חוק ביטוח הבריאות הממלכתי המבטיח טיפול שוויוני וכללי לכל התושבים בארץ.

מכתבים לצמרת
הסיבה להפניית מכתב זה לשר שטייניץ היא בשל ההתמהמהות הארוכה מאד בדבר החלטה תקציבית הנדרשת לקיום רפורמת בריאות הנפש. למהלך זה נדרש תקציב של ארבע מאות מליון שקלים, שיאפשרו לקופות החולים להתנהל ולהיערך וקבלת ענף בריאות הנפש אל שורותיהן, מבחינת משאבים, כוח אדם וייעול תהליכים.
כיום, התנהלות במישור ציבורי של התחנות הציבוריות לבריאות הנפש היא מסורבלת ומוזנחת. ישנו חוסר משווע בכוח אדם ובתקציב, הגורמים למערכת כולה להתנהל באיטיות משוועת. כך, תורים למטופלים נקבעים לעוד כשנה, ורבים מוותרים כלל על קבלת טיפול, שהיא עובדה מדאיגה בפני עצמה, במיוחד בקרב אלו הסובלים מהפרעות נפשיות קיצוניות כמו חרדה ודכאון, וכן בקרב בני נוער.

תקוות גדולות
זו הסיבה מדוע חתום גם פרופ' משה קוטלר על המכתב שנשלח אל השר שטייניץ, יחד עם עמיתיו המכובדים, ונציגי ארגונים שונים שעניינם טיפול בהזנחה ממנה סובלת מערכת בריאות הנפש, כאשר הנפגעים העיקריים הינם המטופלים.
התקווה שתולה מערכת בריאות הנפש ברפורמת בריאות הנפש המדוברת היא גדולה, יחד עם ההבנה כי בכך יקבל כל מבוטח את הטיפול לו הוא זקוק, תורים מפוקחים, ומשך טיפול הולם.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה