יום שני, 14 באוקטובר 2013

תופעה מוכרת בעולם המערבי: דיכאון אחרי לידה


עם סיום הלידה נתקלות נשים רבות בתופעות דיכאון לא מוכרות. הדיכאון משפיע לא רק על תפקודה של האם, ועל תהליך החזרה לשגרה, אלא גם על הקשר שלה עם התינוק, עם בן הזוג ועם המשפחה או החברים.
בזמן ההיריון עוברת האישה לא מעט שינויים גופניים והורמונליים אשר עשויים לשנות לחלוטין את תפיסת
המציאות. לידה ראשונה מגדילה אמנם את הסיכוי לחוות דיכאון, אך הוא קיים גם בקרב נשים אשר כבר חוו לידה מוצלחת בעבר. הדיכאון שכיח גם בקרב נשים עם היסטוריה של תסמונת קדם-וסתית, תגובות נפשיות קשות לגלולות או דיכאון כללי.

כך תזהו סימנים לדיכאון

הורמוני המין הנשי עולים לרמות גבוהות מאוד במהלך ההיריון, ולאחר הלידה הם צונחים באופן חד. הורמונים אלו משפיעים על מערכות ביולוגיות בגוף האישה ועל מערכות העצבים, הדחפים ויכולת החשיבה האנליטית. מידת התגובה לשינויים אינדיבידואלית לחלוטין, ולכן כדאי להתייעץ עם איש מקצוע בכל מקרה של חשש לדיכאון מן הסוג הזה.

בנוסף, יש מספר סימנים המצביעים על תופעה כמו דיכאון אחרי לידה:

  • עצבות לאורך זמן וללא סיבה נראית לעין
  • היעדר הנאה מפעילות מינית או מפעילויות שגרתיות אחרות
  • ירידה בחשק ליזום פעילויות
  • קושי להירדם או יקיצה מהירה לאחר שינה קצרה בלבד
  • תיאבון ירוד
  • חוסר אנרגיה ועייפות
  • אי שקט
  • ירידה בערך העצמי ותחושות אכזבה
  • קושי להתרכז ופיזור דעת
  • דאגה מוגזמת או תחושת ייאוש

כפי שניתן לראות, חלק מהסימנים של דיכאון אחרי לידה מופיעים גם בסוגים אחרים של דיכאון. מצד שני, יש מאפיינים ספציפיים המצביעים על הקשר האדוק בין הדיכאון לבין הלידה. אדישות ליילוד והיעדר שמחה מובילים בדרך כלל לרגשות אשם אצל אמהות טריות. גם תחושת כישלון או אובדן שליטה על התינוק החדשים מלווים חשיבה טורדנית. בזמן דיכאון אחרי לידה חווה האישה פסימיות קיצונית, ובמצבי קיצון היא עלולה לפגוע בעצמה או בתינוק.

החשיבות של סביבה תומכת בהתמודדות עם הדיכאון



סביבה תומכת מונעת חלק ניכר מהתופעות של דיכאון שלאחר לידה, ואף עוזרת לאם לחזור לשגרה במהירות. הסביבה יכולה לבוא לידי ביטוי במערכת היחסים האינטימית עם בן הזוג, בעזרה של בני משפחה קרובים או בשיחות עם חברים. נשים אשר אינן מרגישות לבדן בהתמודדות עם התינוק יכולות להתפנות למחשבות חיוביות. חשוב לזכור כי האם הטרייה חווה לא מעט ביקורת חברתית לאחר הלידה: ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה מנסים להציג אידיאל לא מציאותי של הורות, המצטרף לשורה ארוכה של שינויים פיזיולוגיים והורמונליים.


נשים אחרי לידה צריכות לנקות את כל רעשי הרקע ולהתמקד רק במה שחשוב. עליהן להימנע מעימותים או חיכוכים חברתיים, להתאזר בסבלנות, ולזכור כי חלק גדול מהתופעות הנפשיות הוא תוצאה של מערכות ביולוגיות בלבד. לבסוף, כדאי לפנות אל ייעוץ מקצועי ולהתמודד עם דיכאון אחרי לידה ביעילות מבלי לגרום נזקים בלתי הפיכים לטווח הקצר והארוך. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה