יום רביעי, 18 ביולי 2012

על תרומתו של פרופסור קוטלר למערכת בריאות הנפש בישראל


על תרומתו של פרופסור קוטלר למערכת בריאות הנפש בישראל
פרופסור משה קוטלר נושא באמתחתו תארים רבים ומכובדים, ונסיון מקצועי עשיר שבזכותו, ובזכות הישגיו, מונה להיות יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל, ויו"ר החברה הישראלית לרפואת התמכרויות. זאת בנוסף לעיסוקו כפרופסור מן המניין באוניברסיטת תל אביב, והיותו משנה לדיקן בפקולטה לרפואה בה.
האדם העסוק הזה, מוצא זמן להתריע על רפורמת בריאות הנפש וכל התנהלות במישור זה, מקדם את ענייני הפסיכיאטריה בישראל, ומחפש לעשות שינויים במקומות שאחרים לא הצליחו בענף זה. איך מספיקים את הכל? רק לפרופסור קוטלר התשובות.

לא חושש משינויים
קוטלר, פסיכיאטר, הוא בעל ניסיון עשיר וותק מקצועי רב בתחום בריאות הנפש. אין זה סוד כי הוא אינו שבע רצון מהתנהלות רפורמת בראיות הנפש בישראל, בה קיימות מרפאות ציבוריות ברשות המדינה, והתורים לקבלת טיפול הם בלתי אפשריים ממש. בהצעה לשינוי רפורמת בריאות הנפש, כך שתעבור לניהול קופות החולים, פרופסור קוטלר הוא תומך נלהב, מתוך המחשבה כי בכך יקוצרו זמני ההמתנה של המטופלים, במיוחד בקרב ילדים ובני נוער, שהטיפול המהיר בהם הוא קריטי. ממוצע זמן ההמתנה של בני נוער לקבלת טיפול נפשי הוא כשבעה חודשים, נתון הגורם לפרופ' משה קוטלר לזעוק, ולנסות לדחוף שינויים ברפורמת בריאות הנפש, מתוך התחשבות במטופל ובצרכיו, והבנת הצורך המיידי והמהיר בטיפול.
קוטלר הוא בעל ניסיון עשיר בתחום בריאות הנפש, ומאחוריו שנות נסיון והתמחות, עוד מהימים בהם כיהן כראש מחלקת בריאות הנפש של הצבא, בהמשך כמנהל המחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים בית ישראל אשר בניו ג'רזי, ולאחר מכן, באוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת תל אביב. ניסיון עשיר זה. מביא את פרופסור קוטלר להסתכלות רחבה וראיית מפת בריאות הנפש בישראל בצורה ריאלית ומושכלת, והרצון העז שלו לשנות את רפורמת בריאות הנפש במתכונתה הנוכחית, בה המרפאות הציבוריות לבריאות הנפש שייכות למדינה, מונעת מתוך הבנה כי נדרש שינוי יסודי ומהותי, ורצוי שהדבר יתבצע במהרה.

מפעל חיים
פרופ' משה קוטלר, יליד 1949, פסיכיאטר ובעל תואר שני במנהל מערכות בריאות, סלל את דרכו מייד לאחר סיום לימודי הרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים בשנת 1974. בשנים 1985 ועד לשנת 1989 מונה פרופ' משה קוטלר לראש מחלקת בריאות הנפש של צה"ל, משם המשיך בשנת 1991 לניו יורק, שם התמחה בפסיכיאטריה באוניברסיטת אלברט איינשטיין. משם, היתה הדרך קצרה מאד לקבלת מינוי לניהול המחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים "בית ישראל" אשר נמצא בניו ג'רזי, הסמוכה לעיר ניו יורק. עם שובו של פרופסור קוטלר לארץ, לאחר כהונה של שנתיים בניו ג'רזי, ניהל פרופסור קוטלר את החטיבה האמבולטורית הפסיכיאטרית של בית החולים שיבא, ושנה לאחר מכן התקבל כפרופסור חבר באונ' בן גוריון, עד לשנת 1998, אז הפך לפרופסור מן המנין שם. באותה תקופה ניהל פרופ' משה קוטלר במקביל, את המחלקה הפסיכיאטרית במרכז לבריאות הנפש בבאר שבע.

תגובה 1:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק