יום רביעי, 18 ביולי 2012

פרופ' משה קוטלר דורש שינויים ברפורמת בריאות הנפש


פרופ' משה קוטלר דורש שינויים ברפורמת בריאות הנפש
פרופסור קוטלר, פסיכיאטר, מתריע על מצבה המאד לא מעודד של מערכת בריאות הנפש בישראל, המעניקה טיפולים בתחום בריאות הנפש באמצעות תחנות בריאות נפש ממשלתיות. התנהלות במישור זה, לדברי פרופ' משה קוטלר, לא רק שאינה מצליחה, אלא היא בגדר כשלון. התחנות לא מצליחות להיערך למתן טיפולים, תורים ארוכים עד בלתי אפשריים, ובנימה צינית מציין קוטלר כי הדרך היחידה לנער לקבל טיפול נפשי, היא להמתין עד שיתבגר...

אפשר גם אחרת
רפורמת בריאות הנפש החדשה, בה מצדד פרופסור קוטלר, מציגה תוכנית ובה יוזרמו ארבע מאות מליון שקלים מהמדינה אל קופות החולים. אלו מצידן ייערכו לנהל את כל טיפולי הנפש דרכן, והמבוטחים יוכלו ליהנות מתרים מקוצרים ומסודרים, מהיקף טיפולים לפי הצורך, ומדד איכותי של הטיפולים הנדרשים.
רפורמה זו דומה במתכונתה לרפורמת בריאות השן, שמטרתה לפתור מצוקה בקרב ילדים ובני נוער שאין ידם משגת לקבל טיפול שיניים פרטי. קוטלר, התומך בשינוי רפורמת בריאות הנפש, טוען כי השארת רפורמת בריאות הנפש במתכונתה הנוכחית היא טעיות שנידונה לכשלון, וכי במקום בו יש גישה המעדיפה רווח על פני חמלה, אין הרבה סיכויים להצלחה. מתן שירות נפשי לקהילה נמצא במשבר חריף, וזה המקום לתקן אותו.
ארגונים שונים של בריאות הנפש חוזרים ומתריעים על הבעייתיות הקיימת בשיטה הנוכחית, ומציינים כי למעלה מרבע מליון בני אדם בארץ, נפגעים בשל היעדרם של שירותים הזמינים להם בקהילה. בישובים רבים לא קיימות כלל מרפאות ציבוריות, ואם הן כבר קיימות, התורים בהן הן ארוכים להחריד, וזמן ההמתנה לקבלת טיפול מתקרב לשנה. כפועל יוצא, פונים רבים שידם משגת לקבלת טיפול באופן פרטי, ואחרים פשוט לא מקבלים אותו.
אם יתפקד כל ענף הטיפול בבריאות הנפש תחת קורת גג אחת, קרי, קופות החולים, ייהנה כל מבוטח מטיפול במקום מגוריו, ועם פיקוח על התורים הארוכים מנשוא הקיימים היום בתחנות הממשלתיות.

תומך ברפורמת בריאות הנפש
תמיכתו של פרופסור קוטלר ברפורמת בריאות הנפש נובעת מההבנה, כי התנהלו במישור הנוכחי אינה יעילה, וכי רפורמה זו מסתמנת כפתרון היחיד. העברת כל הסמכות של בריאות הנפש לידי קופות החולים, תאפשר לרבים הזקוקים לקבלת טיפול נפשי לקבל אותו, ותמנע מצבים בהם אותם אנשים נמנעים מטיפול הכרוך בתשלום מכיסם, או לא מקבלים טיפול בזמן, דבר הגורר אחריו התדרדרות במצבם ואף אשפוזים מיותרים ויקרים.
קוטלר, פסיכיאטר, מכהן כפרופסור בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, וכן כמשנה לדיקן הפקולטה. בנוסף, להיותו יושב ראש המועצה הלאומית לבריאות הנפש בישראל, מכהן פרופ' משה קוטלר גם כיושב ראש איגוד הפסיכיאטריה בישראל, ויושב ראש החברה הישראלית לרפואת התמכרויות.
נסיונו המקצועי של פרופ' משה קוטלר כולל ניהול מחלקת בריאות הנפש של צה"ל, ניהול המחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים בית ישראל, בארה"ב, מינויו כפרופסור מן המניין באוניברסיטת בן גוריון, ניהול המחלקה הפסיכיאטרית של המרכז לבריאות הנפש בבאר שבע, ולאחר מכן ניהול המרכז כולו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה